więcej »

Historia

  • 1846

    Hipolit Cegielski otwiera mały sklep metalowy w poznańskim „Bazarze”

    Hipolit Cegielski - polski filolog, przemysłowiec, działacz społeczny, dziennikarz i polityk. W swoim sklepie oferuje narzędzia rolnicze. Szybko rozwijający się zakład przekształca w małą fabrykę narzędzi i maszyn rolniczych.

  • 1921

    Rozpoczęcie produkcji wagonów towarowych

    Poszerzając zakres działalności przemysłowej fabryka rozpoczyna produkcję wagonów towarowych, na początku węglarek krytych i do przewozu szyn, następnie specjalnych, m.in. wagony chłodzone suchym lodem, wagony pocztowe, cysterny do przewozu piwa.

  • 1926

    Fabrykę opuszcza pierwszy ciężki parowóz towarowy Ty-23

    Do 1932 r. wyprodukowano 164 szt. W latach 1929-1930 rozpoczęto produkcję jednostek serii Ty-23 wyposażonych w stokery (urządzenia do mechanicznego ładowania węgla). Absolutna nowość na rynku europejskim.

  • 1928

    Rozpoczęcie produkcji wagonów osobowych

    Pierwszoplanową produkcją stanowi tabor kolejowy. W 1930 r. fabrykę opuszcza setny wagon osobowy. Na specjalne zamówienie fabryka wykonuje 10 wagonów restauracyjnych do Paryża.

  • 1934

    Fabrykę opuszcza pierwszy wagon motorowy, Lux-torpeda

    W ofercie fabryki pojawiają się wagony motorowe o mocy 150 KM. Rewolucja na miarę światową. Lux-torpeda drogę z Poznania do Warszawy pokonuje w 3 godziny, rozwijając prędkość ponad 140km/h.

  • 1937

    Pierwsze lekkie elektrowozy E200 dla Węzła Warszawskiego

    W 1936 r. wykonano pierwsze wagony sterownicze i doczepne do jednostek elektrycznych, a w 1937 lekkie 4 elektrowozy. Wykonano także 10 szt wagonów tramwajowych dla Poznańskiej Kolei Elektrycznej.

  • 1946

    Utworzenie Zakładów Przemysłu Metalowego H. Cegielski Poznań

    Okres powojenny był okresem odbudowy i rozbudowy firmy. Tylko w przeciągu 4 lat wykonano ponad 500 wagonów dla PKP . W latach 1950- 1960 wyprodukowano 2 846 wagonów różnych typów dla ZSRR.

  • 1967

    Produkcja lokomotyw spalinowych i elektrycznych

    Rozpoczęto produkcję prototypu lokomotywy 301D. W 1970 rozpoczęto produkcję seryjną lokomotyw spalinowych SP45.W kolejnych latach wykonano lokomotywy spalinowe SP47 i SU46 a także elektrycznych ET41, EU07 i EM10.

  • 1997

    H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.

    W ramach reorganizacji powstaje firma H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. jako niezależna firma należąca do grupy H. Cegielski - Poznań S.A. Głównym obszarem działalności jest produkcja i modernizacja pojazdów szynowych.

  • 2010

    Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. kupuje FPS Sp. z o.o.

    Agencja Rozwoju Przemysłu przejmuje, od firmy H. Cegielski - Poznań S.A., 100% udziałów firmy H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o., stając się jej pełnoprawnym i jedynym właścicielem.

H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. jest jedną z najstarszych firm produkujących tabor kolejowy .

Przez ponad wiek kształtowała się obecna forma spółki, niejednokrotnie wyznaczana przez wydarzenia zmieniające Poznań i cały kraj. H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych przez cały okres swojej działalności stanowiła i stanowi miejsce pracy dla wielu pokoleń Poznaniaków i nie tylko.


Pierwsze wagony kolejowe ze znakiem „Cegielskiego” wyprodukowane zostały w roku 1921. W 1926 r. rozpoczęto produkcję parowozów.


Od roku 1946 Fabryka Wagonów (w 1967 r. przemianowana na Fabrykę Lokomotyw i Wagonów) wyprodukowała łącznie około: 13 500 wagonów (osobowych 1 i 2 klasy, z miejscami do leżenia, sypialnych, restauracyjnych, bagażowych) i 800 lokomotyw (spalinowych liniowych i elektrycznych liniowych i manewrowych).

W wyniku prowadzonych przekształceń organizacyjnych w 1997 r. na bazie Fabryki Lokomotyw i Wagonów powstało przedsiębiorstwo H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o., która kontynuuje działalność produkcyjną i usługową w zakresie taboru szynowego.


Z dniem 26 marca 2010 r. 100 % udziałów w H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. przejęła Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. stając się wyłącznym właścicielem spółki.

  • 7500

    wagonów wypordukowano

    dla Związku Radzieckiego

    wytrzymywały temperatury do

    -50°C
  • 1935

    Pierwszy wagon spalinowy

    Lux-torpeda z

    drogę z Poznania do Warszawy pokonała w 3 godziny rozwijając prędkość ponad

    140km/h
  • 1930

    dostawa

    parowozów górskich

    dla Kolei Bułgarskich

    12 sztuk
  • 1927 r.

    pierwszy parowóz

    całkowicie zaprojektowany i wyprodukowany

    w Polsce

    Okl-27
  • wybitne

    Gustaw Bryling, Tomasz Gotojuch,

    Franciszek Tatara, Wiktor Wysłouch

    umysły
Certyfikaty: